غاوي سفر؟ شوف 10 قواعد مهمة للتعامل مع الطريق

هواة السفر الداخلي والتجوال والترحال.. اجمع هنا، عندنا كلام يخصكم أوي. طريق السفر طويل، ولو التعب ما أخدش نصيبه منك، الملل هيزعلك.. طيب والعمل؟

بص يا سيدي، دي القواعد العشر اللي تقدر تعتبرهم دليلك للراحة واستغلال الوقت وقتل الملل وتحصيل المتعة:

1- الكتاب اللي هتقراه في السفر هتستمتع بيه لدرجة أكتر بكتير جدًا من أي وقت تاني واسأل مجرب، خد معاك كتب.. ضروري.

2- اعمل حساب أن السفر لو بالليل أنوار الباص بتبقى مطفية طول الطريق، وبالتالي ففكرة القراءة مش هتكون مناسبة إلا لو جبت معاك كشاف قراءة صغير من أي مكتبة بتبيع إكسسوارات كتب زي "ديوان" أو "ألف" علشان تعرف تقرأ بالليل.

3- خلي الكتب اللي تجيبها معاك تكون خفيفة نسبيًا، روايات أو كتب موضوعية، بلاش الكتب اللي هتحتاج تركيز ذهني كبير أو مذاكرة وكده لأنك غالبًا مش هتعرف تديها حقها وهتتشتت كتير.

4- خد معاك على الموبايل كام فيلم كده لزوم الأزأزة وقت الليل اللي مش هتعرف تقرأ فيه، ويفضل الأفلام تبقى خفيفة برضه.. الأفلام العربي الكلاسيكية الكوميدية أو المسرحيات بتكون اقتراح جيد، هتنبسط يعني وهتذاكر مخزون إيفيهات تروش بيه على زمايلك في الرحلة للصبح!

5- المزيكا يا معلم، التراك ليست المتينة، وتاخدلك كرسي جنب الشباك وهاتك يا سرحان في الملكوت!

6- يفضل أنك تخلي التراك ليست كلها مزيكا هادية أو أغاني طرب، حاجات كده من بتاعت المزاج والروقان، علشان تعيش تجربة الهدوء بالكامل من جوة ومن برة وتتهيأ نفسيًا كويس علشان تندمج وتذوب في جمال الطبيعة وتتخلص تمامًا من تأثير دوشة القاهرة عليك.

7- طرق السفر في أماكن كتيرة بتبقى الشبكات فيها ضعيفة أو مش موجودة فماتعتمدش أوي على فكرة الموبايل إنترنت، بس حتى لو يعني الشبكة موجودة وسهل تفتح موبايل داتا وتستخدم إنترنت، البطارية مش هتسعفك علشان مدة السفر غالبًا بتبقى طويلة، فأنت تعمل حسابك في حاجتين: الباور بانك لو متاح، وتتأكد من أن التراك ليست بتاعت المزيكا معاك أوفلاين وماتعتمدش على ساوند كلاود علشان توفر بطارية، وتوفر في الـ Package كمان.

8- حمامات الاستراحات اللي هتقف فيها في طرق السفر في الغالب مش بتكون على المستوى المطلوب، وبالتالي فخلي أكلك وشربك في طريق السفر خفيف جدًا وعلى أد الحاجة العاجلة يعني علشان ماتحتاجش تدخل الحمام كتير، اشرب المياه على فترات وجرعات صغيرة، وخلي الأكل كله تسالي ورفيعات.

9- فين فقرة النوم؟ .. كلنا مستنيينها دي أكيد، بس خلينا نقول أن نوم الباصات متعب، غير أنه فرصة لاصحابك علشان يقفشوا عليك ملفات وصور أد كده،  فأنت بقى تخليك واعي، وإن كنت لابد هتنام يعني فماتنساش مخدة الرقبة علشان رقبتك ماتتلوحش وتتكدر طول الرحلة، وماتنساش عصابة العين علشان الضوء مايضايقكش، وأي فوطة خفيفة تغطي بيها وشك علشان تستر نفسك وتفوت على أصحابك فرصة الغدر.
وبالنسبة للبس، خلي لبسك خفيف وعملي، بلاش جينز، بناطيل الترينينج أو السويت بانتس أفضل كتير، بلاش تلبس كوتشي أو جزمة في طريق السفر، الكروكس اختراع جميل.. بلاش قميص، التيشرتات والسويت شيرتات أحسن.
10- الحقيقة إحنا خلصنا وماكانش في داعي لرقم عشرة، بس القواعد لازم تقفل على رقم غلاف كده ياخد العين، معروفة!

مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على دليل المقطم، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق

بروتوكول نشر التعليقات من دليل المقطم